Örongodis

Jag känner att jag har blivit bestulen på mitt kära band. Och alla som känner mig sen lång tid tillbaka vet ju att det är Muse som är mitt nummer 1. Jag har ingen ork att slåss om biljetter och sånt. Tänk för att jag vågar påstå att det var bättre förr - när det inte ens blev slutsålt. Har lyssnat på dem sen jag gick i sjuan, hur gammal var jag då? Yngre än idag.
sorgligt.
Jag tillhörde dem som betalade för Depeche bara för att se Muse som förband och åkte till Roskilde bara för att se Muse spela. Jag var så trogen att jag var på vippen att skippa studenten för att fara utomlands och se dem. haha. Tack och lov (är det meningen att jag ska säga) så ställdes konserten in.

Nä, det är lika bra att söka sig till garagebanden igen och slippa betala multum när banden slår igenom för hårt.
Nu låter det som att jag bara vill lyssna på musik som ingen har hört talas om och med namn som är så krångliga att de knappt går att utala. Bara för att det är häftigt. Jag tycker om nyskapande musik som sticker ut i mängden, som kanske är lite för speciell just i nuet, men med all säkerhet kommer att finna fler öron inom några år. Sådana som går att se när de står på scenen utan att du blir ihjältrampad i publiken.





Ta Keane för exempel. En man kliver upp på scen, kanske inte en fröjd för ögat, men som får vartenda hårstrå på mina armar att göra stående ovationer. Det var verkligen av en slump som jag gick förbi "inomhusscenen" på en festival för flera år sedan och hörde hans röst. Inte mycket folk alls, så det var bara att ställa sig längst fram vid scenen direkt. Det var och är det bästa jag har hört live i hela mitt liv so far. Tre bandmedlemmar varav sångaren inte tar en enda fel ton live. Det var som att slå på en skiva.


Nä, det börjar bli på tok för dyrt med nöjen som spelningar och bio. Nu är det dags att sponsra 40-kronors-musik igen!
Men när vi (jag och en dataskärm) ändå talar musik så kan jag ju skriva ner några guldkorn.
O'death - Down to rest
"My heart was a lonely hunter" från filmen A Love Song For Bobby Long
Antony And The Johnsons
- Cripple And The Starfish
Doris Svensson - Did you give the world some love today
Groove Armada - From The Rooftops
Basement Jaxx - Goodluck
M.I.A. - Paper Planes
Moulin Rouge ~ El Tango de Roxanne


Eller ja.. jag gillar det mesta som banden, sångarna/sångerskorna ovan åstadkommer, men det var bara lite urval.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback