New York Del 1

Hur gick det sen? Jo nu ska Mumintrollet berätta.

USA-resan fortsatte mot New York och vi anlände sent en natt ute i Brooklyn för att bo hos våra vänner Rob och Mandy som vi hänger med om somrarna. Jag ska erkänna att jag först tyckte att det kändes lite sorgligt att inte bo i east village som vi alltid har gjort. Innan den här resan har jag varit i ett väldigt stort behov av private space - något som bara var att glömma när vi bilade med en kompis och sov hemma hos folk hela resan. Så trots att vi delade rum med Chase i Brooklyn så var det jättetrevligt att avsluta nätterna med filmkväll och snacks i sällskap av sjukt bra vänner. East village kan vänta!
 
Första frukosten var i vanlig ordning inne på Odessa där Willy tog emot oss lika varmt som alltid. Vänligare människa får du leta efter.
 
Klubbmacka inne på Odessa i East Village

Vi hade tänkt äta på Shopsins minst två gånger, men hann tyvärr bara med ett besök. Tur var väl det då det inte kan vara nyttigt för de inre organen med den feta maten eller stressen över att göra minsta lilla snedsteg som bryter mot restaurangens regler. En regel är att sällskapet inte får vara större än fyra och vi var ett sällskap på fem nu när Chase aka femte hjulet var med. Just denna dag hade Mandy annat för sig på skolan så då passade vi andra på att gå till Shopsins. Restaurangen har bara öppet några dagar i veckan ca kl. 9-14, så det är inte helt enkelt att hinna med. Som vanligt hade vi bestämt innan vad vi skulle äta eftersom menyn ser ut som den gör och att du inte får sitta för länge och vela över val av mat.
 
Detta är bara ett utdrag ur menyn.

Kennys son kände igen oss så fort vi klev in. Antingen för att vi dricksar jävligt bra (i ren och skär rädsla) eller för att snubben tycker att vi lirar i samma klubb. Oklart. Denna gång placerade han oss längst fram vid bardisken med blicken rakt in mot köket och med Kenny själv snett bakom oss. Inte bra för nerverna. Jag beställde en ”One big mac’n cheese pancake, PLUS banana, pecan caramel bread pudding”. (Två amerikanska pannkakor varav ena en makaron-och-ost-pannkaka och en pannkaka med brödpudding)
 
Jag vågade bara ta en bild i smyg då en av reglerna är "inga mobiltelefoner!"

Hett tips: Beställ aldrig ett nummer som står bredvid varje maträtt i menyn. Hur knepig maträtten än låter eller är att uttala, läs upp det. Annars blir du dumförklarad. Been there done that. När jag inte var tillräckligt snabb på att koppla att det var min mat som kom ut från köket (tro inte att han tänker hålla rätt på vem som har beställt vad) så fick jag ta emot den spydig kommentaren ”are you on drugs!?” och en suck.Trots detta ger jag människan bra med dricks. Haha! Jag är ju helt kass på att sälja in restaurangen, men det är verkligen en upplevelse som typ Liveit borde fundera över att erbjuda i sitt sortiment!
 
 
Jag och Chai besökte en annan dag Empire state tattoo expo där Stefano, vår nya vän från Mexico var en av huvudartisterna. Snacka om att jag inte har någon koll. Han ordnade så att vi fick komma in. Jag föreställde mig att en mässa i New York skulle vara ganska mäktig, men jag blev inte särskilt imponerad faktiskt.

 
 
Jag tror att det var samma kväll som Joy och Joe tog med oss till en Kinesisk restaurang där de serverade genuin kinesisk mat. Jag är inte alls förtjust i vad havet har att erbjuda om det inte är fisk så jag körde ett säkert kort och beställde en halv grillad kyckling med ris tillagat i ett bamburör. De hade hackat kycklingen så pass att jag inte kunde sålla ut benflisor från riskorn. Jag gav upp när jag svalt en flisa samt kört upp en annan i gomen.
 
 
Chais min säger allt!
 
Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback