Matlagning

Det är ingen idé att jag skriver ner vad jag tänkt att göra, för då vet jag med mig att min plan aldrig går i verk. Men jag kan ju berätta vad jag har gjort än så länge! Och ja, notera att klockan är 10:40!
Vid åtta gick chai ut för att träna och kom tillbaka vid nio någon gång. Då är det officiell frukost. pam pam pam. Så jag klev upp och kokade gröt, och så satte vi oss ner för att äta. Äppelmos är underskattat!
Igår kväll skrev jag en lång inköpslista på mat, samt packeterade dreads som jag ska skicka iväg idag. När chai skulle gå iväg mot mariatorget för att handla grejer till studion, så hakade jag på mot willys på medis. Kanske var ganska dumt att komma så tidigt, för det innebar att de inte packat upp alla färska varor ännu :P Och dum som jag var så glömde jag min lista hemma, men jag kom ihåg allt som var vesäntligt. Killen i kassan verkade på strålande humör när jag kom för att betala. Han såg dessutom bekant ut. :S Och jag måste ha sett ut som värsta hälsofreaket som kom med blomkål, morötter, bönor, russin, kryddor, sockerärtor, spenat osv. Haha. Jag skrattade lite åt mig själv när jag såg vad jag la upp på bandet.
Grejen är den att jag ska försöka lägga upp litegrann utav ett chema på mat, och då kan jag välja att laga nyttigare än vad vi annars gör här. Och dels behöver jag vidga mina vyer vad det gäller matlagning, för jag har insett att jag inte kan laga någonting! Men åh, nu måste jag ju skriva vad jag ska göra bara för det! Jag hade tänkt att laga chilli con carne, ordentligt! Samt baka bröd till! Nu jävlar ska jag baka det förbannade brödet som jag lovat mig själv i evigheter!
Imorgon ska jag göra en soppa på sockerärtor, blomkål, morötter, spenat och persilja och försöka få den lite krämigare som typ broccolisoppa. haha. Jag tycker att det är så jobbigt att laga mat när jag vet att chai är geniet i köket och jag mest provar mig fram. :P Fast han slår mig inte i pannkakslagning och pajer!

Tja, så jag ska med andra ord bara ägna mig åt matlagning och städa undan allt bevis från supar-tillställningen i lördags. Dvs ton med glasflaskor! Och givetvis träna kibalans en timme. Tänkte kila iväg om en tjugo minuter eller så.
Kanske skulle ta och åka in mot stora staden och köpa en mixer. :) Det är något vi saknar här, och det kan man väl hitta någon skapligt bra för en tre-hundring. Så kan jag prova att göra morotssoppa någon dag, bara för att det lät så snuskigt och konstigt. :P

Måste bara lägga in en bild jag pulade fram igår, dels med misslyckad hdr-teknik och lite annat.
Bilden är dock svingammal och lite halvtaskigt beskuren, men ändå. :) Notera den halvnakna mannen i gräset!
image16

15:33
Det var riktigt skönt att träna idag faktiskt. Det var en kille där som såg ut som Fredrik.. men det kan inte ha varit han, eller? :P Sen postade jag mina paket och kom billigare undan, åkte sedan in till cleas olssons. De hade en mixer, men den var för liten, så efter lite råd av chai och mamma åkte jag in mot kungsgatan. Där fanns det alldeles för mycket att välja på, så jag sket i det och åkte till skanstull igen. Gick in på willys igen och köpte köttfärs och lite sköljmedel som luktade kiss och ajax som luktade blommor. :) Ett lyckat köp i alla fall. Håller på att baka det förbannade brödet nu och det var inte så lätt som jag hade tänkt mig. Mätte inte vattnet ordentligt och höftade med mjölet. Nu står det på jäsning, så vi får se om det ens jäser någonting. Blir förmodligen torrt och stenhårt skulle jag tro. Som tur är hinner jag provsmaka brödet innan chai kommer hem. :P
Var lite rädd ett tag att jag glömt ta av mig ringen när jag stod och knådade degen, så jag fick gräva en hel del innan jag upptäckte ringen på bänken brevid. Jobbigt att svälja ringen tänkte jag.

Nu när den står och jäser så försöker jag komma på vilka biljetter jag ska beställa till Palestina. Är så jävla orolig att det ska råka bli fel, eller att jag ska få flyga dit ensam. Eller ensam hem. :/ Då deeöör jag. Plus att chai inte kommer bli glad. Nåja, nu vill han egentligen inte att jag åker alls, men jag vill. Tur och returbiljett på lite över 3000 spänn kan jag tänka mig att lägga ut, särskilt när vi har gratis bostad där borta. Skulle vara bajsroligt att resa med Sanna. :D Men jag vågar fortfarande inte nämna ämnet för chai med tanke på hur det gick sist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback