Bara skit, skit, skit

Idag är jag sjuk, dag två och orkar inte göra så mycket mer än se på serier. Sitter även med luren i ena örat och försöker reda ut all skit med omslagsbilden. "Varför ställde hon ens upp på bilden". Vad spelar det egentligen för roll? Så för att bilden existerar och för att jag ser ut som jag gör, så kan den hängas ut precis hur som helst? För jag ska minsann skylla mig själv som ställde upp på bilden, eller vadå? Men det är just sådana frågor som muntligen ställs av högre uppsatta karlar som driver en tidning.
 
Jag har så jävla lite ork kvar och är så omotiverad att ens kliva upp om morgonen. Rent spontant känner jag fuck it, jag kan lika gärna gå all in nu och visa upp precis allt, för vad spelar det egentligen för roll? Folk har redan fått en skev bild av allt ändå.
 
Visst är det så att vi dömer människor vi egentligen inte känner när vi ser bilder. Positivt och negativt. Tänk på att när du tar en promenad på stan så kan vem som helst fotografera dig och publicera den. Sen att jag själv för det mesta säger "nej jag vill inte!" har sällan hindrat en fotograf på stan. Ingen som ser bilden behöver någonsin få veta att du just i den sekunden sa "nej!" till fotografen. För vem kan bevisa det?
 
Vet ni föresten hur ofta det händer? Vuxna människor placerar tillochmed sina barn bredvid mig för att ta en bild och nästan aldrig frågar de först. Hur sjukt är inte det? Är det så svårt att fråga först? Senast i lördags (det var senast jag var utanför dörren) så var det en man med dyr kamera som skulle ta spexiga bilder på mig när jag befann mig på slussens tunnelbanestation. (Han följde mig med kameran...) Detta trots att jag sa högt "Fråga först!" och att jag är så uppenbart förbannad att bilderna inte kan ge bra resultat.
 
Lite uppmuntrande ord tack. :(

Kommentarer
Postat av: KristinMandarin (Inos)

Hej JP! Först och främst vill jag säga att kommentarer som att man får skylla sig själv och "varför ställde hon ens upp på bilden" bara är sjuka! I mina ögon är det ingen direkt sexuellt laddad bild, och du har (såvitt jag ser) inte färre kläder än vad random derbytjej har på matcherna, i pride-paraden etc.
Det är INGEN JÄVLA PORRFILM du spelat in, bara en random bild som nu använts utan din tillåtelse, och det är DET som är felet! Den/de som valt att använda bilden har gjort fel, och inte du (men det vet du ju redan)!
Jag tycker du ska stå på dig, även om orken känns knapp (och om jag kunde skulle jag skicka några kanelbullar rakt genom cyberspace för att muntra upp).
kramar/Inos

2012-10-03 @ 20:02:27
URL: http://kristinmandarin.blogg.se
Postat av: Lillen.M

Du har inte begått fel, du har hängts på kroken, inte ska väl du känna skiten. Gå upp för den dag som behöver dig, ge dig inte! Den starka kvinnan och även en syster som sätter färg på mitt liv!

2012-10-03 @ 21:49:25
URL: http://mpthree.blogg.se
Postat av: Cheri

Jag kan inte förstå hur människor kan bete sig så dumt och om man nu har en tidning måste man väl veta vad för regler som finns för att använda bilder?
Men stå på dig bara! Du har rätt och dom har ju helt klart gjort fel!
Det spelar ju inte alls nån roll vad det är för bild, har men inte godkänt att den används så kan det ju aldrig vara okej!

2012-10-03 @ 22:28:04
URL: http://chemane.blogg.se
Postat av: Milla

"Varför ställde hon ens upp på bilden" och liknande måste ju vara något av de mest korkade argumenten som finns eftersom det i det här fallet är HELT irrelevant. Gud vad frustrerad och arg jag blir över sånt tänk bland människor.
Håller också med om vad KristinMandarin skriver om bilden i sig själv. Låt inte de här (rent ut sagt) jävla idioterna trycka ner dig eller få dig att må dåligt över något du gjort som det inte finns något fel i. Du är en smart och kapabel tjej som förtjänar mycket bättre än så.

Och ps. Jag förstår hur jobbigt det är med allmänt folk med kameror, jag har också blivit utsatt för det ca halva mitt liv nu pga diverse hårkreationer och tatueringar och piercingar och jag vet inte allt vad folk hittar som anledning till att det är kul att fota en. Kort sagt; du är inte ensam om problemet <3

2012-10-03 @ 23:41:18
Postat av: Ma

Kärlek<3

2012-10-04 @ 14:12:01
Postat av: Helena

Hej JP, du känner inte mig men jag brukar läsa din blogg och gå och modda mig på Calm. Jag vill egentligen bara skicka över några uppmuntrande ord. Jag har aldrig råkat ut för det som hänt dig, men jag vet hur det är att bli fotad utan att bli tillfrågad och hur viktigt det är att själv få välja vilket sammanhang man vill synas i. Om det är någon tröst för dig, så ser jag inget sexuellt eller "naket" i bilden. I mina ögon är det mer en "power"-bild. Sen vet jag ju att vissa läser in sex i allt de ser...:(

Sen blir jag sjukt förbannad över uttalandet "varför ställde hon ens upp på bilden?". Tja, för att ha den själv kanske? Låter ungefär som när folk blir ifrågasatta efter att ha blivit våldtagna.

Så, tja - håll ut och kämpa på. Du har inget att skämmas för.

2012-10-04 @ 19:43:59
URL: http://friendlyfreak.com
Postat av: Jenny Rietschel

Min Pappa är ju journalist, och han sa till mig att du borde vända dig till svenska journalistförbundet. För vad uppfattade jag aldrig riktigt, men kolla in där!

2012-10-07 @ 12:11:59
URL: http://jennycigarette.blogg.se
Postat av: BabyStrange

Har ni hört med pressombudsmannen? Jag vet inte om de kollar bilder också, men annars finns det kanske någon motsvarighet?

Svar: Jag har lagt över det här i någon annans händer nu, så vi får se vad det leder till.
JP

2012-10-08 @ 17:54:33
URL: http://poetsaredepressed.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback