Laglinne

Slayer Sister - Roller derbylaget som jag spelar i, i The Royal Swedish Roller Derby, har vit överdel med blodstänk som lagtröjor. Vi gick från min absoluta favoritfärg militärgrönt till detta. Så till en början var det lite sisådär att vänja sig vid den nya klädseln. (konservativ, javisst) Men så fort jag såg pysselmöjligheterna i detta, så vart det ju inte så dumt ändå. Alla mina militärkläder kan jag ju använda vid andra tillfällen ändå. Hur ofta går man runt helt blodig till vardags? Det gör aldrig jag i alla fall. :)

Jag har redan gjort ett liknande linne inför våran merchfest som vi hade i slutet av mars, men nu behöver jag ett nytt inför imorgon. Imorgon har vi nämligen vår första bout! Jag har varit riktigt dålig nu i ett par dagar, så jag är tyvärr inte alls lika laddad som jag har varit de senaste månaderna.


Jag tänkte att jag skulle ta och berätta hur jag gick till väga.


Jag skar ut schablonen i en tunn kartong. Är man inte sugen på att frihanda direkt med mattkniven eller rita upp så går det givetvis att skriva ut från datorn och sedan fästa på kartongen.

 

Panduro hade verkligen ingen bra röd textilfärg för detta ändamål, så jag valde att blanda en röd och en brun färg för önskad nyans. Nu ser det röda väldigt rött ut på skärmen, men det är bara för att jag har dragit lite i kontrasterna.


Jag använt mig av en vanlig tvättsvamp och en billig, smalare pensel.


Tänk på att när du sedan duttar svampen på schablonen så måste du vara noga med att schablonen ligger tätt mot tyget, annars riskerar du att färgen flyter ut. I det här fallet så spelade det ingen större roll eftersom det ändå ska se blodigt ut och det värsta gick att rätta till med pensel. Jag har däremot för mig att när jag tidigare tryckt färg, så har jag först målat med vit färg och därefter den färg som jag tänkt mig och då sluppit oönskad spridning. Glöm inte heller att lägga en tidning innuti linnet, så det inte ligger tyg mot tyg när du väl börjar med färgen!

 

Resultatet hade blivit bra mycket bättre om jag ställt mig på innegården och haft en större yta att jobba på. Nu vågade jag inte kasta runt färgen eftersom jag var rädd att förstöra golvet. Därav de lite större klumparna med färg. Nåja, det här får duga.

 


Baksidan av linnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback