Tabata

Nu när jag har provat på Tabata för första gången så känns det som att alla mina tidigare pass på gymmet bara var på låtsas. Jag måste erkänna att det var en sjukt bra typ av träning! Trots att jag först tyckte att den plötsliga trenden bland grabbarna var ganska töntig. Men nu förstår jag varför. Det bästa är ju att man inte behöver ha tillgång till ett gym för att kunna träna så här!

Tabata är en högintensiv intervallträning som kom till i Japan av forskaren dr. Izumi Tabata. Träningen består av 20 sekundersintrervaller som följs upp av 10 sekunders vila. Detta upprepas åtta gånger. Så på svenska: träna skiten ur dig under 20 sekunder, vila i 10 sekunder, träna skiten ur dig igen i 20 sekunder, vila i 10 sekunder... osv. Den totala tiden är 4 minuter.

Genom denna träning får du både kondition och ökad styrka!

OBS!
Du bör INTE vara otränad om du ska prova dig på denna typ av träning! Likaså om du är kanin och bara käkar salladsblad om dagarna så ska du heller INTE prova på detta!


Så här såg mitt resultat ut igår. Det lägger jag ut för att kunna jämföra sen senare i sommar med resultaten som jag kommer att uppnå då. Så detta är alltså bara för mig själv egentligen, men också för att visa på hur du gör för att själv räkna ut dina poäng.

Du kan välja mellan vilka övningar du än vill och hur många Tabatas du vill. Vi körde på dessa igår, dvs 5 tabatas. När du ska räkna poäng så gör du så här:

  • Spinning: antal kalorier du förbränner.
  • Rodd: antal meter.
  • Knäböj, crunch och rygglyft: alla dessa har gemensamt att det är antalet som räknas. Alltså den gången du gjorde minst antal. Låt säga att du gör 15 knäböj under de första 20 sekunderna och efter 10 sekunders vila så gör du 13 knäböj. Då är 13 knäböj det du ska försöka uppnå. Orkar du bara 12 knöböj nästa gång så är ditt mål att uppnå 12 st. När sista setet är klart och det blev låt säga 12 st sista gången, då blev det 12 poäng totalt för knäböj.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback